Business class vliegen met Qatar Airways

Eind april 2017 stapten Ellen en ik in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland voor een inspiratiereis. Een reis naar gebieden op het Noordereiland die we nog niet kennen; op zoek naar nieuwe excursies en bijzondere accommodaties. Om reis om weer vol inspiratie terug te komen en aan de slag te gaan met nieuwe ideeën.

Onze lokale agent heeft deze reis van top tot teen voor ons in elkaar gezet maar je moet natuurlijk eerst in Nieuw-Zeeland zien te komen. Stap twee was dan ook het regelen van de vluchten. Na goede ervaringen met onder andere Cathay Pacific en Singapore Airlines vonden we het nu de beurt aan Qatar Airways. Voor ons beiden een nieuwe maatschappijen waar we veel goede dingen over hebben gehoord. Zij bieden nog niet zo lang een direct vlucht van Doha (de uitvalsbasis van Qatar Airways) naar Auckland aan. Het is op het moment van schrijven de langste vlucht ter wereld en dat maakte ons nieuwsgierig. Hoe is dat om bijna 18 uur achter elkaar in een vliegtuig te zitten? We geven je er in dit blog graag antwoord op.

Vlak voor vertrek kregen we te horen dat we op de heenweg een ‘upgrade’ kregen naar businessclass. Wat een feest! Voor ons allebei de eerste keer en dan ook nog op zo’n lange vlucht. Erg fijn om zelf te ervaren want we krijgen steeds vaker de vraag naar de mogelijkheden en prijzen van vluchten in de businessclass. Persoonlijk vond ik de meerkosten voor vluchten in businessclass altijd aan de hoge kant. Ik vroeg me letterlijk af of dit het wel waard is. Na deze vluchten naar Nieuw-Zeeland kan ik alleen maar volmondig ja zeggen.

Waarom? Alles gaat zoveel sneller en rustiger. Het begint al bij het inchecken met een aparte balie voor businessclass, een apart bagagelabel en ook een snelle en aparte rij door de security. Als je wil maak je op de luchthaven gebruik van een lounge en natuurlijk stap je als eerste het vliegtuig binnen. Ook tijdens de overstap in Doha is er een speciale rij door de security zodat je de lange rijen omzeilt. Dan natuurlijk nog de ervaring in het vliegtuig zelf. De businessclass bestaat uit ongeveer vijf rijen die volledig afgesloten zijn van economy class. Steeds twee stoelen naast elkaar met tussenschot die volledig plat kunnen. Om de ervaring compleet te maken een a la carte menu waarbij je zelf bepaalt wanneer je wil eten en wat. Wil jij starten met ontbijt en je reisgenoot met diner? Geen probleem. Zin om te slapen? Je bed wordt opgemaakt en hop daar ga je plat. Een eigen pyjama en slippers ontbreken niet. Geen zin meer om te slapen? Er is een ruime keuze uit films en series op je grote scherm. Een steward of stewardess staat steeds voor je klaar; van champagne bij binnenkomst tot het beantwoorden van vragen en het serveren van eten en drankjes wanneer jij wil. De 6 uur naar Doha en ruim 16 uur door naar Auckland vlogen om. Ik ben nog nooit zo uitgerust wakker geworden in Nieuw-Zeeland. Vol energie om aan ons drukke reisschema te beginnen.

Maar hoe zijn deze vluchten als je economy class vliegt? Ook dat hebben we uitgetest. Op de terugweg zijn we met Qatar in economy class gevlogen. Ook dit is prima bevallen hoewel de bijna 18 uur naar Doha natuurlijk lang zijn.  Je kunt duidelijk zien dat Qatar Airways een ‘5 sterren’ luchtvaartmaatschappij is. De vriendelijke bemanning, de ruime keuze uit eten, de hoeveelheid drankjes die geserveerd worden en de stoelen zijn fijn. Ook je overstap op Hamad International airport in Doha is bijzonder. Deze luchthaven heeft veel te bieden waaronder gratis WIFI. Tegen betaling zijn er een aantal lounges om uit te kiezen. Erg fijn om tijdens de overstap rustig te kunnen zitten op comfortabele stoelen en te genieten van een hapje en drankje.

Zijn er dan geen minpunten? Die zijn er natuurlijk altijd want Nieuw-Zeeland is nu eenmaal erg ver vliegen. De punten die ik minder prettig vond zijn de lange overstap op de terugweg van bijna 8 uur. Die tijd vul je gelukkig goed op Hamad International Airport in bijvoorbeeld een lounge. Juist op de terugweg wil je graag naar huis en is zo’n stop minder prettig. Wie weet wijzigt dit nog in de toekomst. In de tussentijd zou ik ter plaatse een lounge regelen. De rijen door de security waren lang maar gingen gelukkig wel heel vlot. Daarnaast is het voor iedereen zelf om te bedenken om je een vlucht van bijna 18 uur achter elkaar prettig vindt. Veel andere luchtvaartmaatschappijen hebben een overstap in Azië en dat zit je al wat meer ‘in het midden’ waardoor je vaak twee vluchten van 12 uur maakt.

Zo is er voor ieder wat wils naar Nieuw-Zeeland. Wij zijn blij met Qatar Airways gevlogen te hebben en vertellen je er graag meer over. Als je benieuwd bent naar de mogelijkheden om businessclass te vliegen dan horen we het natuurlijk graag.

Verstuur je reisplan